Een inwoner van Vlissingen van boven de zestig jaar is gistermiddag slachtoffer geworden van een geraffineerde poging tot bankhelpdeskfraude. De dader deed zich daarbij telefonisch voor als medewerker van een bank.
Het slachtoffer werd in de loop van middag gebeld door een onbekend nummer. De beller vertelde tijdens een lang telefoongesprek dat hij namens de bank sprak en meldde dat er recent iemand was aangehouden. In verband met het ‘onderzoek’ zou de bank de pinpas en pincode van het slachtoffer nodig hebben.
Onder druk gaf het slachtoffer telefonisch de pincode door. Niet veel later werd ook de pinpas bij het slachtoffer thuis opgehaald door een onbekende man. Aan het einde van de middag begon het slachtoffer te twijfelen en nam contact op met de politie. Toen bleek dat er inmiddels al meerdere geslaagde pogingen waren gedaan om geld van de rekening van het slachtoffer te halen.
Volgens een politiewoordvoerder is er aangifte gedaan en wordt er gezocht naar de man die de pinpas heeft opgehaald. Hij is vermoedelijk tussen de 20 en 30 jaar oud, heeft zwart haar, een donkere huidskleur en droeg een wit T-shirt met een zwarte broek.
De politie waarschuwt voor dit soort oplichting en benadrukt dat banken nooit telefonisch of aan de deur om pincodes of pinpassen vragen. Wie vermoedt met een fraudeur te maken te hebben, wordt geadviseerd direct contact op te nemen met de politie via 112.